fbpx
Klucz wizualny czyli lego dla dorosłych.

Klucz Wizualny czyli lego dla dorosłych.

 

Design Nawigator — Marcin Kasperek

 

 

 

 

ww

Witaj w kolejnym artykule naszej podróży po elementach brandingu. Dziś chciałbym Ci opowiedzieć o Key Visual czyli o kluczu wizualnym. Z artykułu dowiesz się czym on jest, do czego Ci się przyda i dlaczego warto go stworzyć.

Jeśli dzieciństwo kojarzy Ci się z układaniem ulubionych klocków, to dobrze się składa. Bo tak jak zestaw klocków, z których możemy zbudować przeróżne budowle, tak samo klucz wizualny jest zestawem elementów graficznych, z których możemy budować spójne komunikaty wizualne. 

Z dziecięcego doświadczenia wiemy, że dobrze jest by klocki z których budujemy były z jednej serii, od jednego producenta. Wtedy nie musimy się martwić że nie będą do siebie pasowały. Podobnie jest przy tworzeniu klucza wizualnego — cała sztuka polega na tym, że powinien się w nim znaleźć zestaw elementów pasujących do siebie. Dzięki temu nasz klucz wizualny stanie się naszym wytrychem do budowania kolejnych komunikatów wizualnych.

Możemy więc zdefiniować nasz klucz wizualny jako instrukcję obsługi, która ma zapewnić spójność naszej komunikacji wizualnej.

Uniwersalna moc klucza wizualnego

Wybrany przez nas zestaw elementów graficznych można tworzyć do przeróżnych zastosowań, w tym praktycznie do każdego działania marketingowego np. plakatu, ulotki, baneru, projektu książki czy strony WWW. Ograniczają nas tylko możliwości technologiczne i nasza wyobraźnia. 

Niektórzy projektują takie systemy intuicyjnie inni zaś metodycznie podchodzą do zagadnienia projektowania klucza wizualnego. 

Świadome podejście zmusi nas do usystematyzowania i będzie wymagało przewidywania różnych jego zastosowań. Projektując klucz wizualny powinniśmy wziąć pod uwagę np. działanie skalą — gdy nasz klucz wizualny będzie aplikowany jednocześnie na ulotki i billboardy. Różne typy projektów stawiają przed projektantem różne wyzwania, ale klucz musi dać możliwość aplikacji na każdym z nich.

Tak przemyślany system pozwoli nam zadbać o konsekwencję w naszej komunikacji wizualnej, co z pewnością wpłynie na lepszy odbiór naszych działań na rynku. System wizualny sprawdza się zarówno przy projektowaniu identyfikacji wizualnej czy kampanii reklamowej, jak i przy różnego rodzaju działaniach promocyjnych i wizerunkowych.

 

Myślenie kluczem

Myślenie kluczem wizualnym występuje we wszystkich dziedzinach projektowania graficznego:

W projektowaniu publikacji nazywamy to myślenie layoutem i stosujemy go, by wszystkie strony naszej publikacji miały spójny charakter.

Jeśli tworzymy strony WWW, stosujemy style stron, które sprawiają że wszystkie elementy i podstrony naszej witryny pasują do siebie i są charakterystyczne dla naszego produktu czy wizerunku naszej firmy. 

Agencje brandingowe wykorzystują to myślenie w projektowaniu systemu identyfikacji wizualnej i najczęściej nazywają je z angielska — Key Visual.

Elementy klucza wizualnego

Ze względu na wiele działań projektowych do których wykorzystujemy Key Visual, za każdym razem będzie zawierał on trochę inne elementy i ciężko tu o uniwersalną listy pozycji, które musi on zawierać. 

W ramach tworzenia klucza wizualnego możemy określić:

Liternictwo — warto zadbać o to, by wszystkie teksty były pisane spójnymi stylami pisma. 

Kolorystykę — warto ustalić konkretny zakres kolorów dla zachowania spójności.

Styl grafiki — i tu ogólnie można powiedzieć o  „stylu” ilustracji — czy w naszym projekcie użyjemy prostych symboli, czy grafik odręcznych, czy może posłużymy się fotografiami.

Możemy też określić kompozycję czyli sposób rozmieszczania elementów oraz ich proporcje. 

Jeśli budujemy animacje lub zależy nam na ruchomych elementach stron WWW, możemy określić także styl ruchu

Przy tworzeniu kampanii reklamowych z całą pewnością w naszym kluczu wizualnym zawrzemy także rodzaj kadrowania fotografii.

Co za dużo to niezdrowo

Pamiętajmy jednak żeby nie przesadzać. Niech lista elementów, które chcecie zawrzeć w Waszych kluczach wizualnych wynika z waszych rzeczywistych potrzeb. W kolejnych artykułach spróbuję Wam z tym pomóc i napiszę więcej o analizie tych potrzeb i rodzajach punktów styku. 

Do zobaczenia!

Powrót

This is a unique website which will require a more modern browser to work!

Please upgrade today!

Udostępnij