Identyfikacja Wizualna. Jak zadbać o rozpoznawalność?
Design Nawigator — Marcin Kasperek
Jeśli chcesz, by Twoja marka liczyła się na rynku, z całą pewnością ten artykuł jest dla Ciebie. Dowiesz się z niego jak zbudować identyfikację wizualną swojej firmy, będącą jednym z kluczowych elementów do zaistnienia Twojej własnej marki pośród licznej konkurencji.
Jeżeli chcemy zbudować tożsamość wizualną swojej marki, musimy zacząć od identyfikacji wizualnej. Identyfikacja wizualna, po angielsku Brand Identity lub Corporate Identity jest najważniejszym narzędziem służącym do budowania tożsamości Twojej marki. Ma ona bardzo ważne zadanie — pozwolić na znalezienie powiązań między różnymi elementami naszego działania, innymi słowy — dawać rozpoznawalność.
Punkty styku
Mówiąc o identyfikacji wizualnej w kontekście prowadzenia biznesu czy budowania marki kluczowym pojęciem są tzw. punkty styku — czyli miejsca, w których Twój odbiorca ma szansę spotkać się z Twoją marką. Identyfikacja wizualna ma za zadanie sprawić, że odbiorca stykając się z ulotką, banerami, stroną WWW, czy profilem na FB, będzie wiedział że ich nadawca jest ten sam — czyli Twoja marka.
Identyfikacja Wizualna
Aby odpowiedzieć na pytanie „z czego składa się identyfikacja wizualna?”, posłużymy się przykładem cukierniczym. Wyobraźmy sobie tort. Składa się on z wielu warstw i ozdób. Tymi elementami będą nasze punkty styku — wizytówki, papier firmowy, wzory ofert, strona internetowa, katalog, szablony grafik na social media, szablony maili, projekty opakowań produktów, oznakowanie samochodów służbowych i… milion innych rzeczy.
Oczywiście wszystkie te elementy utrzymane są w jednym, przesmacznym tonie i wykończone według naszego klucza wizualnego. Na koniec dodajemy wisienkę. A co będzie wisienką na Twoim torcie? Oczywiście — Twoje logo czyli Twój znak firmowy!
Identortyfikacja gotowa. Proste? No pewnie!
Ale czy to musi być cały tort?
Oczywiście, że nie. Zakres identyfikacji wizualnej jest zmienny i zależy od specyfiki działania które ma identyfikować. Jeśli prowadzisz sklep mięsny być może potrzebujesz tylko szyldu, ale jeśli wyobrazimy sobie że jesteśmy organizatorami koncertów, wtedy nasze punkty styku będą inne i w skład naszej identyfikacji powinny wejść między innymi plakat, afisz, bilet czy program koncertu. Aby identyfikacja działała tak jak powinna, musi nam pozwolić na przypisanie różnych elementów do jednego działania, do jednego nadawcy i (co najważniejsze) powinna być spójna. Dlatego tak ważne jest, aby wszystkie elementy projektowane były według jednego klucza wizualnego. Więcej o kluczu wizualnym przeczytasz tutaj.
Ile grup widzisz?
Wykorzystując te same elementy wizualne w wszystkich działaniach damy szansę przypisania ich jednemu nadawcy. Przedstawię Ci to na podstawie zestawu prostych grafik:

Czy jesteś w stanie podzielić elementy na 2 grupy? Nie było problemu — prawda? Charakterystyczne w tym przypadku były dla nas kolor i styl rysunku. Tak samo jest z identyfikacją marki.
A czy teraz jesteś w stanie podzielić projekty na 2 grupy?

W tym przypadku też nie mieliśmy problemów, ponieważ mamy system identyfikacji, który pozwala nam na przyporządkowanie komunikatów do 2 oddzielnych grup.
No, to pora na kolejną zagadkę. Czy jesteś w stanie podzielić te projekty na 2 grupy?

Pewnie po zastanowieniu i analizie udało Ci się rozwiązać i tą zagadkę, jednak zauważ, że na pierwszy rzut oka widzieliśmy 3 grupy.
Mam nadzieję, że teraz lepiej rozumiesz jak ważne jest dbanie o identyfikację wizualną Twojej marki. Pamiętaj, by stworzony klucz wizualny był aplikowany na punkty styku konsekwentnie. Dzięki temu identyfikacja Twojej marki będzie działać jak należy.
Do zobaczenia!