Księga Znaku czyli „po co mi tyle wersji mojego logo?”
Design Nawigator — Marcin Kasperek
Są dwa typy ludzi. Ci, którzy czytają instrukcję obsługi i ci, którzy jej nie czytają. Dzięki temu jedni wirtuozersko posługują się danym narzędziem, drudzy potrafią go koncertowo spier… zepsuć. Jak zadbać, by nikt nie zepsuł pięknego logo naszej cudownej firmy? Przymusić drugi typ do zapoznania się z jego instrukcją obsługi — czyli Księgą Znaku.
W wielkim skrócie księga znaku jest instrukcją obsługi jak zapewnić by nasze logo zawsze dobrze się prezentowało na wszystkich materiałach, na których zostanie zamieszczone. Stosowanie się do zawartych w niej wytycznych i wskazówek daje nam pewność, że nikt naszego znaku nie zepsuje i będzie wiedział, jak stosować go na różnego rodzaju produktach i materiałach promocyjnych.
Co powinna zawierać Księga Znaku?
Instrukcja stosowania znaku powinna zawierać ważne informacje dotyczące konstrukcji znaku, zasad jego umieszczania, kolorystyki, układów i ekspozycji:

Konstrukcja Znaku
Opis konstrukcji znaku ma zadanie „przedstawić “wygląd logo oraz wytłumaczenie z jakich elementów się składa. Przy opisie najczęściej załączany jest także plik cyfrowy z gotowym logo. Ci, którzy wykonują ukłon historyczny, zamieszcząją w tym miejscu także opis jak dane logo można wyrysować samodzielnie – tak jak się to robiło przed epoką cyfrową.
Zasady umieszczania — bezpieczne odległości
Opisując zasady umieszczania znaku na danej powierzchni wyznaczamy pole, w którym umieszczamy znak; określamy wielkość pustego obszaru, który powinien nasz znak okalać oraz opisujemy jak umieścić nasz znak w stosunku do innych znaków na danej powierzchni. Mamy tu do czynienia z takimi pojęciami jak pole znaku, pole podstawowe i pole ochronne:
Pole znaku to powierzchnia, na której znak się mieści. Tak jak widzicie na ilustracji, to pole to obszar, który zajmuje znak.

Pole podstawowe wyznaczamy, aby wskazać bezpieczną odległość do jakiej możemy dany znak umieścić na formacie. Innymi słowy — o ile musimy znak odsunąć od krawędzi projektu który robimy.

Pole ochronne — określa o ile znak musi być odsunięty od innych elementów graficznych, np. innych logotypów, aby nie stracił na swojej czytelności. Wszystkie te wartości powinny być podane w jakiejś relacji do znaku — tak, aby przy jego skalowaniu pole ochronne zwiększyło się proporcjonalnie razem z nim.

Skalowanie
Warto zadbać o to, by projektanci podali minimalny rozmiar, do którego znak może być pomniejszony tak, żeby nie stracił na swojej czytelności. Tu jednak należy pamiętać, że wartości te powinny być określone osobno dla różnych technologii. Jeśli przykładowo chcemy zrobić haft, który daje nam pewne ograniczenia techniczne, określimy inną wartość minimalną niż przy aplikacji znaku na wydruku cyfrowym na papierze. Dlatego też przy aplikacji znaku w nowych technologiach, warto konsultować te wielkości z projektantem.
Układy
Często znak zaprojektowany jest w sposób dopuszczający jego wariantowość, przykładowo wersję pionową i poziomą. Oczywiście nie wszystkie znaki tego wymagają, ale jeśli tak jest, to warto tą kwestię sformalizować, żeby nie powstawały jego kolejne, „dzikie” wariacje. Można spodziewać się też, że w księdze projektant zaprezentuje wariacje nieprawidłowe, których należy się wystrzegać aby utrzymać pożądaną spójność.
Kolorystyka
W tym miejscu nie mówimy o kolorystyce klucza wizualnego, lecz wyłącznie o kolorach zastosowanych w naszym logo. W Księdze Znaku projektant dokonuje dokładnego opisu użytych kolorów, z uwzględnieniem technologii, w której znak będzie zastosowany.
Jeśli nasza księga nie uwzględnia stosowanej przez nas technologii aplikacji znaku, to i w tej kwestii warto przed jego aplikacją skonsultować się z autorem znaku.
Ponadto, jeśli nasze logo jest kolorowe to warto zwrócić uwagę na jego alternatywne warianty kolorystyczne. Ze względu na ogrom możliwości materiałów, na których będziemy aplikowali nasze logo, dobrze jest zadbać o uniwersalność naszego znaku. W tym celu warto mieć wariant achromatyczny (w jednym kolorze) oraz monochromatyczny (w skali szarości) naszego znaku firmowego.

Ekspozycja logotypu
Ta część naszej księgi znaku zawiera instrukcje dotyczące umieszczania znaku na danym tle — czy to na jednolitym kolorze czy na fotografii. W tej części znajdują się zalecenia dotyczące odpowiedniego kontrastu pomiędzy tłem a znakiem. Jest w niej zawarta też instrukcja którą wersję znaku na jakim tle stosować.
Mam nadzieję, że teraz już rozumiesz czym jest Księga Znaku i dlaczego tak ważne jest, by nasze logo było prawidłowo opisane. Jeśli artykuł był Ci pomocny, zachęcam do czytania kolejnych artykułów na temat identyfikacji wizualnej. Jeśli nie, również zachęcam do czytania, na pewno znajdziesz coś dla siebie. Dzięki za uwagę, do zobaczenia — cześć!