Identyfikacja wizualna. Kompendium wiedzy.
Tekst: Sylwia Gierczak

Nie trzeba nikogo przekonywać, jak ważną i istotną rolę odgrywa we współczesnym świecie marka.
To właśnie dzięki niej można zbudować tożsamość swojej firmy, wzbudzić zaufanie klientów, stać się potęgą, która zagwarantuje sukces. Bez wątpienia również identyfikacja wizualna stanowi nieodłączny element każdej firmy oraz przedsiębiorstwa. Niestety wiele firm oraz instytucji wciąż nie nabrało jeszcze świadomości o sile przekazu wizualnego, uparcie utrzymując, że jedynym co liczy się na rynku jest użyteczność oraz cena oferowanych produktów i usług. Konsumenci jednak coraz częściej zwracają uwagę na zupełnie inne czynniki niż tylko praktyczne właściwości oferowanego towaru. To, co zaczyna się liczyć to marka, jej filozofia a także aspekt wizualny. Do tematu kreowania marki należy więc podejść holistycznie. Dlaczego? Trafna okaże się tutaj być jedna z bardziej znanych myśli Andrzeja Sapkowskiego:
„Nigdy nie ma się drugiej okazji, żeby zrobić pierwsze wrażenie”
Identyfikacja wizualna to w końcu pierwszy krok do wywarcia dobrego pierwszego wrażenia. Można byłoby przyrównać ją do odpowiedniego „ubrania” dla naszej marki. Jak dać się zauważyć klientom? Jak zbudować markę, która będzie rozpoznawalna na rynku? Co przyciągnie uwagę potencjalnych odbiorców? Nowoczesna oraz doskonale wykreowana identyfikacja wizualna to inwestycja w przyszłość każdej marki i przedsiębiorstwa!
Czym jest identyfikacja wizualna?
Aby móc powiedzieć więcej na temat identyfikacji wizualnej oraz brandingu, należy najpierw wyjaśnić samo pojęcie. Czym jest więc identyfikacja wizualna? Jest to opis procedur i oznaczeń graficznych stosowanych w danym przedsiębiorstwie, stworzony w celu uzyskania przejrzystej i jasnej identyfikacji, która będzie nawiązywać zarówno do logotypu, jak i do wyznawanych przez markę wartości. Aby wykorzystanie elementów identyfikacji wizualnej mogło przynieść pożądany efekt muszą zostać one zaprojektowane w sposób spójny, staranny a jednocześnie całkowicie niebanalny. Identyfikacja wizualna to bardzo ważny element strategiczny w działaniach marketingowych i promocyjnych. Dzięki niej można zyskać znaczną przewagę nad konkurencją. Budowanie silnej pozycji, przyciąganie klientów, tworzenie tożsamości marki, troska o zaufanie ze strony klientów – każdy z tych elementów odgrywa niezwykle dużą rolę na drodze do prawdziwego sukcesu firmy, sprawiając, że staje się ona w pełni bezkonkurencyjna na tle innych marek.

Co składa się na identyfikację wizualną?
Dawniej, identyfikacja wizualna kojarzyła nam się przede wszystkim z symbolem firmy bądź też z logotypem, które razem tworzyły logo danej marki, przedsiębiorstwa, konkretnej akcji, promowanego produktu. Dziś, gdy świat rozwija się z tak dużą prędkością, a wszystko to, co proste, zwykłe i klasyczne już się nie sprawdza, również i sama identyfikacja znacząco rozszerzyła wachlarz swoich możliwości. Nie polega więc ona już tylko i wyłącznie na stworzeniu kilku graficznych projektów, ale wymaga zaprojektowania całego wizualnego systemu marki. To dobry wstęp do budowania wiarygodnego biznesu!
Co możesz otrzymać w ramach systemu identyfikacji wizualnej?
Symbole firmy
Aby ludzie zaczęli rozpoznawać markę, muszą ją najpierw dostrzec. Najważniejsze jest tutaj logo, a więc znak graficzny, który identyfikuje się z tą jedną, konkretną marką. Stworzenie perfekcyjnego logo wcale nie jest zadaniem tak łatwym, jakby mogłoby się wydawać. Może złożyć się na niego konkretny symbol, obiekt graficzny czy sama nazwa firmy wykorzystująca oryginalne liternictwo. Jeśli nie jesteś przekonany do konieczności posiadania odpowiedniego logo, pomyśl, czy pamiętasz jak wygląda logo Coca-Coli, Fanty czy McDonalda? Nie musisz mieć z nimi styczności na co dzień, lecz po zamknięciu oczu z łatwością możesz wyobrazić sobie ich etykiety.
Co myśli o marce Coca-Cola przeciętny konsument? Że jest to duża firma, prosperująca na terenie całego świata – a co za tym idzie, posiadająca ogromny nakład finansowy a zysk kilkakrotnie, jeśli nie kilkunastokrotnie większy. Tego samego chcesz dla swojej firmy, prawda?
Kolorystyka
Bez wątpienia i sama kolorystyka ma bardzo duże znaczenie w rozpoznawalności marki. Powinna ona dominować tak naprawdę we wszystkich aspektach działalności danej firmy. Dany wybór kolorów powinien być spójny dla logo, akcydensów, dla ubioru pracowników czy też dla floty samochodowej. Każdy z nas z pewnością doskonale zna barwy marki McDonald’s czy sklepów Biedronka, prawda? W pełni utożsamiają się one właśnie z tą konkretną marką oraz zapadają nam w pamięć.
Liternictwo
Wydawać by się mogło, że to mało znaczący element, a jednak może mieć on ogromny wpływ na rozpoznawalność firmy i jej pozycję na rynku. Logo Solidarności w formie czerwonego, pogrubionego napisu zna chyba każdy, prawda?
Co jeszcze wchodzi w skład identyfikacji wizualnej?
→ Szata materiałów drukowanych, marketingowych i promocyjnych — projekt wizytówki, projekt pieczątki, papier firmowy, teczki reklamowe, segregatory, notatniki, projekt nadruku na koperty, projekt szablonu prezentacji.
→ Wygląd strony internetowej oraz mediów społecznościowych.
→ Dress code pracowników — ubiór, identyfikatory.
→ Oznakowanie wewnętrzne i zewnętrzne firmy — oznakowanie budynków firmy, projekt graficzny oznakowania pojazdów, projekt nadruku na odzież firmową.
→ Inne elementy identyfikacji — gadżety reklamowe, maskotki, upominki.
Wszystkie informacje na temat wyżej wymienionych elementów powinny znaleźć się w księdze systemu identyfikacyjnego.

Kto potrzebuje identyfikacji wizualnej?
Identyfikacja wizualna jest niezwykle skutecznym w swoim działaniu narzędziem, dzięki któremu każdy właściciel firmy może wykreować wizerunek swojej marki, docierając do potencjalnego grona odbiorców. Stanowi ona rozwiązanie niezbędne dla osób, wchodzących na rynek z nowym produktem czy usługą, jak również i dla przedsiębiorstw mających już ugruntowaną pozycję na rynku.
Stworzenie identyfikacji wizualnej to doskonała inwestycja w rozwój marki. I chociaż na wstępie mogłoby wydawać Ci się, że jedyne czego potrzebujesz to tylko logo i wizytówki — pamiętaj, że inwestycja w branding oraz identyfikację wizualną bardzo szybko się zwróci. Przyspieszy ona kolejne projekty, pomoże Ci w stworzeniu spójnej komunikacji w mediach społecznościowych, a także sprawi, że Twoja marka będzie bardziej rozpoznawalna wśród Twojej grupy docelowej oraz potencjalnych klientów.
Korzyści płynące z posiadania identyfikacji wizualnej
Identyfikacja wizualna to szereg płynących dla każdego przedsiębiorstwa korzyści. Co więc za nią przemawia?
→ Po pierwsze — jasny i czytelny przekaz, który pozwala firmie wyróżnić się na tle innych. Identyfikacja wizualna nawiguje oraz pomaga podejmować decyzje.
→ Po drugie — możliwość komunikacji firmy z otoczeniem w sposób nowatorski i co ważne, skuteczny.
→ Po trzecie — zwiększenie rozpoznawalności firmy na rynku i ułatwienie jej identyfikacji przez potencjalnych klientów. Dobrze zaprojektowana identyfikacja wizualna jednocześnie daje pewność co do jakości usług świadczonych przez daną firmę, może pełnić rolę symbolu reputacji oraz dostarczać klientowi informację o właściwym wyborze.
Identyfikacja wizualna jest to niezbędne, podstawowe narzędzie, które powinna posiadać każda firma, marka oraz instytucja. Nie można jednak ukryć, że tworzenie wizerunku firmy jest niesamowicie trudne i wymaga dogłębnego zapoznania się z firmą i jej produktami. Należy przeanalizować wizję właściciela i pokazać wszystkie najlepsze cechy, by je wyodrębnić i w nowatorski sposób wyróżnić. Dlatego pamiętaj, aby branding oraz projektowanie komunikacji wizualnej zlecić specjalistom!

