fbpx
Marka osobista.

Marka osobista. Dlaczego warto o nią zadbać?

 

Tekst: Sylwia Gierczak

 

 

 

 

Personal branding czyli marka osobista. Wielu powiada, że aby w dzisiejszych czasach osiągnąć sukces w szeroko pojętym biznesie, należy nie tylko sprzedawać za pomocą swojej marki, ale zwyczajnie stopić się z nią w jedność. Brzmi skomplikowanie? Niekoniecznie! Wielu z nas już prowadzi (i to z powodzeniem) swoją markę osobistą, nawet nie zdając sobie z tego sprawy! Jak to możliwe? Marka osobista to krótko mówiąc konkretna osoba, która posiada cenne kompetencje w zakresie wybranej przez siebie branży bądź zagadnienia, budzi emocje oraz dobrze kojarzy się w branży, w której się porusza. Założyciel Amazona Jeff Bezos bardzo trafnie podsumował kiedyś to, czym jest marka osobista, mówiąc, że: 

„Marka osobista to to, co mówią o Tobie inni kiedy wyjdziesz z pokoju”.

Poprzyjmy to podsumowanie krótką definicją! 

Encyklopedia Zarządzania tłumaczy, że: […] personal branding to profesjonalna reputacja. Jest to sposób, w jaki decydujesz się zachowywać, komunikować oraz ukazywać swoją karierę i umiejętności. Niezależnie od tego, czy zarządza się nim aktywnie czy nie pewna forma osobistej marki istnieje. Poprzez personal branding można rozumieć także wizerunek danej osoby w oczach otoczenia.

Na jednym ze szkoleń I Love Marketing 2021 mogliśmy usłyszeć, że każda nisza w branży posiada swoją twarz. Kiedy słyszymy o zarządzaniu finansami myślimy o Michale Szafrańskim. Podobnie jak w przypadku analityki i Janiny Bąk, a także dobrego copywritingu i Artura Jabłońskiego. Tak, oni wszyscy są swoją własną marką osobistą! I fajnie. Ale tak właściwie to jakie korzyści z tego płyną?

Jakie korzyści płyną z posiadania marki osobistej?

Twoja osobista marka może stać się prawdziwym kamieniem milowym na drodze do obranego przez Ciebie celu. Dzięki niej możesz osiągnąć wiele korzyści zawodowych oraz prywatnych, zbudować lojalną Ci grupę odbiorców a także skutecznie zadbać o swój wizerunek. Czy wiesz, że ponad połowa badanych deklaruje, że jest  w stanie więcej zapłacić marce osobistej niż osobie bez marki za wykonanie tej samej usługi bądź za podobny produkt? Samo to świadczy o tym, że dobrze zaprojektowana marka osobista przynosi korzyści nie tylko wizerunkowe, ale również finansowe! „Ludzie kupują od Ciebie tylko z dwóch powodów. Po pierwsze, bo przyciągnąłeś ich uwagę. Po drugie, bo zdobyłeś ich zaufanie.” To słowa Setha Godina, które doskonale obrazują jak istotny jest odpowiedni wizerunek Twojej marki. Podsumujmy więc! Jakie korzyści przyniesie Ci zadbanie o swoją markę osobistą? 

→ Budowanie zaufania wśród potencjalnych klientów w oparciu o transparentność i spójność podejmowanych działań. 

→ Zwiększenie swoich szans na rynku pracy, dzięki skutecznej komunikacji. 

→ Zwiększenie swojego autorytetu u innych. 

→ Samodzielne projektowanie swoich sukcesów zawodowych. 

→ Ułatwienie budowania i wzmacniania relacji z klientami. 

→ Podniesienie wartości i konkurencyjności marki. 

→ Zwiększenie zadowolenia pracowników. Praca dla znanej marki podnosi prestiż zatrudnionych w niej osób oraz generuje dodatkowe pokłady motywacji.

Jak przebiega proces budowania marki osobistej? 

Dr. Sergiusz Trzeciak wyróżnia trzy sekwencyjnie ułożone etapy, które posiadają ogromne znaczenia podczas budowania naszej marki osobistej. Jak wykorzystać je w praktyce? 

Budowanie rozpoznawalności, inaczej nazywane budowaniem świadomości marki. 

Krok ten polega na przekazywaniu informacji o sobie grupie docelowej za pomocą skrupulatnie dobranych w tym celu narzędzi. Budowanie świadomości może odbywać się równolegle online jak i offline. Jak możesz budować swoją rozpoznawalność? Współczesny świat oraz technologie zapewniają nam cały wachlarz możliwości oraz przydatnych narzędzi, które z powodzeniem wykorzystasz w długim i żmudnym procesie budowania świadomości swojej marki. Będą nimi zarówno działania podejmowane offline, jak i online.  Oto kilka przykładów działań, które możesz wykorzystać przy okazji promowania swojej marki osobistej! 

→ Pamiętaj o stronie wizualnej! Posiadanie estetycznej i spójnej wizualnie marki z pewnością zadziała na Twoją korzyść. W końcu pierwsze wrażenie możesz zrobić tylko raz! Zadbaj o estetykę swoich elementów graficznych, takich jak logo, kolorystyka, materiały drukowane takie jak wizytówki. Nie zapominaj również o designie swojej strony internetowej a także spójnej wizualnie komunikacji w mediach społecznościowych! 

→ Bądź aktywny w social mediach. To jeden z najprostszych i najbardziej skutecznych sposobów, aby dotrzeć do wybranej przez siebie grupy odbiorców. I nie, nie każda marka powinna mieć Facebooka (a jest to wyjątkowo często powtarzany mit), jednak skrupulatnie dobrany kanał komunikacji przyniesie Ci wiele dobrego. W zależności od charakteru Twojej marki osobistej może być to Instagram (doskonały dla biznesów działających w branży beauty/fashion), LinkedIn (świetny dla branż IT, HR oraz większych korporacji, a także agencji marketingowych) czy właśnie Facebook, który fantastycznie sprawdzi się jako skuteczne źródło komunikacji z klientami, którzy już zapoznali się z ofertą Twojej marki. 

→ A  może pokażesz się na YouTubie? Nie od dziś wiadomo, że aby dać się polubić, trzeba najpierw pozwolić się dobrze poznać. Czy istnieje lepsze narzędzie niż video (bądź podcasty), które sprawią, że Twoi klienci poczują się, jakby umówili się z Tobą na kawę? Ten sposób budowania rozpoznawalności swojej marki doskonale sprawdzi się dla tych, którzy mają do przekazania wartościową wiedzę. 

→ Bierz udział w branżowych wydarzeń. I pokaż się na nich od jak najlepszej strony strony! Spróbuj dostać się na nie jako prelegent, pokaż, że o swojej branży wiesz dosłownie wszystko i nawiąż lukratywne biznesowe kontakty. 

Budowanie reputacji 

Czyli udowodnienie swoich sukcesów oraz udokumentowanie zdobytego doświadczenia. Tutaj doskonale sprawdzają się dobre opinie oraz rekomendacje, które łatwo uzyskać, ale również łatwo sprawdzić (jako potencjalny klient) w internecie. Budowanie reputacji powinno także opierać się na treściach tworzonych przez innych użytkowników. Social proof to jeden z najlepszych sposobów na zwiększenie rozpoznawalności marki i pogłębienie zaufania klientów. Możesz w tym celu wykorzystywać recenzje, posty na blogach czy wpisy w mediach społecznościowych. Budowanie reputacji najczęściej jest równoległe z budowaniem relacji — zarówno z klientami, jak i innymi specjalistami z branży (którzy mogą okazać się dla Ciebie zdrową, motywującą konkurencją) .

Zdobywanie klientów 

Czyli ostatni a jednocześnie najbardziej satysfakcjonujący etap budowania marki osobistej.  Przejście do tego etapu w dalszym ciągu wymaga budowania reputacji, które jest konieczne w celu utrzymywania zaufania, które już pozyskaliśmy. Proces zdobywania nowych klientów przychodzi naturalnie wraz ze wzrostem świadomości oraz znajomości marki na rynku. Pamiętaj jednak, że Twoja droga nie kończy się na tym etapie! Proces pozakupowy, troska o zdobytego już klienta oraz podtrzymanie nawiązanych relacji musi zostać zaplanowane równie szczegółowo jak początkowy proces ich zdobywania!

 

Minusy budowania marki osobistej

Żeby nie było tak łatwo, oprócz korzyści, budowanie marki osobistej może posiadać również swoje minusy. Jednym z największych minusów jest konieczność przygotowania się na nieuchronną krytykę, niezależnie od tego, jaką drogę wybierzesz. Tworząc swoją markę osobista stajesz się poniekąd osoba publiczną, a to łączy się z ryzykiem, że komuś Twoja praca oraz wizerunek mogą się zwyczajnie nie spodobać. I nie ma w tym nic złego! Proces budowania marki personalnej to również nieustanne dążenie do celu, nie jest to więc zadanie dla przedsiębiorców, których cechuje słomiany zapał. Przygotowanie odpowiedniej strategii, utrzymanie jej w ryzach a także nieustanne kontrolowanie osiąganych wyników — bez nich ani rusz! Pamiętaj jednak, że marką osobistą nie jest każdy biznes przeniesiony bądź od zera stworzony w sieci! Marką osobistą jesteś tylko i wyłącznie TY – Twoja firma, biznes czy działania zawodowe, które podejmujesz są jej dopełnieniem — nie celem nadrzędnym! 

Budowa marki osobistej to złożony oraz wymagający indywidualnej strategii oraz podejścia proces. Mimo to, może zapewnić Ci ona szereg korzyści takich jak nieskazitelny wizerunek eksperta w branży, nowych klientów, a także nowe lukratywne kontakty!

Powrót

This is a unique website which will require a more modern browser to work!

Please upgrade today!

Udostępnij