fbpx
Jakie cechy powinna mieć identyfikacja wizualna?

Po co nam identyfikacja wizualna? Trzy przykłady jej podstawowych zadań

 

Design Nawigator — Marcin Kasperek

 

 

 

 

Jeśli czytasz te słowa, to znaczy, że już masz świadomość jak ważna jest dobra identyfikacja wizualna. Ale jak sprawić, żeby nasza identyfikacja była właśnie dobra? Powinna ona posiadać kilka istotnych cech, o których chcę Ci dziś opowiedzieć.

Dla przypomnienia — Identyfikacja wizualna to jedno z narzędzi służących do budowania tożsamości wizualnej marki i brandingu. Składa się ona z wielu różnych projektów, które są punktami styku naszej marki z jej odbiorcami. 

Stworzenie identyfikacji wizualnej jest z pozoru zadaniem bardzo prostym. Przynajmniej do momentu kiedy zaczniemy ją projektować. Szybko okaże się bowiem, że próbując uniknąć bylejakości” naszej identyfikacji wizualnej, sprawa zaczyna się mocno komplikować.

No, to jak to zrobić?

No właśnie. Wróćmy do pytania po co nam to?” Identyfikację wizualną tworzymy po to, żeby była PRO, czyli dawała powiązywanie, rozróżnianie i opowiadanie, czyli komunikację. I wszystko fajnie, ale jak to zrobić? Żeby to wszystko zadziałało, nasza identyfikacja wizualna musi posiadać kilka cech.

Cechy dobrej identyfikacji wizualnej

01 Spójna

Powtarzam i powtarzać to będę do znudzenia. Spójność jest najważniejszą cechą dobrej identyfikacji wizualnej. Spójna tożsamość marki daje nam nie tylko większą rozpoznawalność, co jest najważniejsze z punktu widzenia marketingowego, ale i wzbudza naszą wiarygodność. Aby ją osiągnąć, należy we wszystkich elementach stosować ten sam Key Visual, konsekwentnie dobierając kolory, motywy, stylistykę, obrazy, typografię, symbole, formy i kształty. 

Musimy pilnować żeby każdy projekt wykonywany był według tych samych zasad i założeń. Czy wierzycie osobom, które za każdym razem mówią o sobie co innego? Ktoś, kto tę samą historię każdorazowo opowiada inaczej traci swoją wiarygodność i poddaje pod wątpliwość autentyczność tej historii. 

Podobnie będzie z naszą marką, jeśli za każdym razem będziemy nadawać komunikaty w innym tonie. Klient szybko straci do nas zaufanie i zacznie ignorować nasze komunikaty. Dlatego też należy dbać o spójność. Uwierz mi, ze ch**owo, ale jednakowo” naprawdę będzie lepsze niż przepięknie, ale różnorodnie.

 

02 Zaplanowana, przemyślana i klarowna

W procesie projektowania trzeba skupić się nie tylko na kwestiach wizualnych, ale przede wszystkim na fundamentalnych założeniach marki. One są jedynie eksponowane za pomocą sfery wizualnej.

Warto się skupić na przemyślanej idei wynikającej z sedna marki – będzie ona trwalsza niż projektowanie identyfikacji na podstawie przelotnej mody i tego, co w danej chwili podoba się właścicielowi. 

Trwała idea spowoduje też że nie będziemy zmieniali logo co pięć minut, więc łatwiej nam będzie zachować spójność i ciągłość w komunikacji. Działania i pewność wynikające z trwalszej koncepcji naszej marki będą także mocno przyczyniały się do budowy tożsamości naszej marki. 

Myślenie o strategii i budowaniu tożsamości naszej firmy, a w konsekwencji myślenie o identyfikacji wizualnej powinno skutkować klarowną, konkretną i prostą w przekazie ideą, a nie obudowanym w tysiąc wątków chwiejnym modelu abstrakcyjnym.

Najlepiej byłoby mieć jedną myśl przewodnią, ale jak doskonale wiemy, nie zawsze się tak da. Dlatego kluczem tu będzie słowo klarowny”. Nasza idea powinna być przejrzysta i łatwa do zrozumienia. Im bardziej taka będzie, tym prościej będzie nam zachować konsekwencję i trwałość w elementach, które budują naszą tożsamość.

 

03 Kompleksowa

Identyfikacja powinna być kompleksowa i dawać odpowiedzi — proponować rozwiązania na całe spektrum wizualnych punktów styku czyli wszystkich stycznych z którymi użytkownik może spotkać się z marką. 

Oczywiście najlepiej będzie dla nas, jeśli kompleksowo myślimy o całej marce i wszystkich jej aspektach, ale dziś rozważamy identyfikację wizualną i na niej się skupimy.

Wizualne reprezentacje marki mają na celu dać możliwość odczytania, że nadawcą komunikatów jest ta sama marka. Dlatego tak ważna jest kompleksowo budowana identyfikacja – aby w różnej skali, na różnych podłożach i w różnych aspektach nasza tożsamość wizualna dawała te same powiązania. 

Projektant powinien w taki sposób dobierać elementy, aby nie doprowadzić do braku związku pomiędzy naszymi projektami. Im więcej różnych punktów styku w projektowaniu przewidzimy od razu, tym większa szansa że uda się odpowiednio dobrać takie parametry grafik, aby nie stracić spójności.

Starajmy się więc już na starcie kompleksowo patrzeć na sprawę i przewidywać różne zastosowania i aplikacje. Im więcej projektów wykonamy od razu, tym jednostkowa cena za projekt jest korzystniejsza 🙂 (a przynajmniej na pewno w moim KlarStudio). Możemy więc śmiało powiedzieć że kompleksowe podejście da nam oszczędności finansowe.

 

04 Rozwojowa

Dobrze zaprojektowana identyfikacja musi przewidywać nieprzewidziane i dawać możliwość aplikacji na takich projektach, o których jeszcze nie wiemy. Proste, nie? 🙂 

Tutaj pojawia się pole popisu dla projektanta, więc warto go posłuchać. Kiedyś projektując identyfikację nie brano pod uwagę np. social mediów, bez których teraz nie wyobrażamy sobie życia.

Dlatego najlepiej jest budować swoją tożsamość wizualną marki na kluczu wizualnym czyli zestawie wizualnych elementów i zasad ich używania. Możemy powiedzieć, że to pierwsze podejście do rozwojowej identyfikacji: Identyfikacja rozwojowa czyli taka, której nie zagrozi żadna nowa technologia — choć to w praktyce jest trudne i możemy się tylko o nią starać.  

Drugim aspektem rozwojowej identyfikacji jest możliwość dorobienia kolejnego projektu. Można tu wykorzystać design system (powiedzmy że to taki bardziej doprecyzowany klucz wizualny). Dzięki temu przy jego użyciu bez trudu będziemy mogli dorabiać kolejne, spójne projekty. Takie rozwiązanie spowoduje że nie będziemy każdego kolejnego druku czy reklamy musieli zaprojektować od zera, tylko będziemy mieli możliwość skompilowania projektów z gotowych elementów.

Dobrze zaprojektowana, rozwojowa identyfikacja da nam taką możliwość, że raz wykreowana sfera wizualna będzie aplikowana na kolejne punkty styku, a to przełoży się na kolejne oszczędności. Dzięki niej przy każdym następnym projekcie zapłacimy tylko za montaż, a nie za całą kreację.

 

05 Funkcjonalna

Dobrze przygotowane i przemyślane elementy zapewniają łatwą obsługę” danej identyfikacji. Odpowiednio przygotowane wzory, elementy wizualne czy szablony pozwolą nam szybko reagować na pojawiające się potrzeby i swobodnie się do nich dostosowywać.

Im lepszy jest nasz klucz wizualny, tym prościej będzie nam też poskładać punkty styku, gdy nadarzy się okazja dostępu do nowego medium. Co więcej, unikniemy też niepotrzebnych zleceń zewnętrznych, mogąc zlecić naszym pracownikom przygotowanie grafik na bazie szablonów dostarczonych przez projektanta. 

Dzięki wykonaniu szablonów do publikacji w social media nie będziemy musieli wymyślać nowych grafik, tylko uzupełniać raz przygotowane wzorce. I tu tak naprawdę zyskujemy podwójnie — nie tylko oszczędzamy czas i pieniądze, ale również nie tracimy na jakości naszych komunikatów. 

Zanim jednak zasypiemy projektanta pomysłami, tutaj jedna mała uwaga. Warto najpierw przemyśleć, które z projektów budujących tożsamość wizualną powinny być przygotowane na szablonach. Z wielu z nich na pewno będziemy korzystać na co dzień, jednak po co płacić za szablon do projektów, z których w najlepszym wypadku skorzystamy sporadycznie.

TL;DR

Jest kilka istotnych cech, które świadczą o dobrej identyfikacji wizualnej. Jeśli więc przystępujesz do tworzenia identyfikacji wizualnej, warto mieć na uwadze żeby była ona: 

→ spójnapowinna w całości być wykonana według tych samych zasad i założeń

→ zaplanowana, przemyślana i klarowna — była oparta nie tylko na kwestiach wizualnych, ale przede wszystkim na fundamentalnych założeniach marki. Powinna być przejrzysta i czytelna.

→ kompleksowaproponowała rozwiązania na wszystkie wizualne punkty styku z klientem

→ rozwojowadawała możliwość aplikacji w nowych technologiach

→ unkcjonalnazapewniała łatwą obsługę” identyfikacji

Zapewne oprócz wymienionych możecie znaleźć wiele innych, ale na ten moment to właśnie te wydają mi się najważniejsze.

Mam nadzieję, że ten artykuł był Ci pomocny. Dzięki za uwagę, do zobaczenia, cześć! 

Powrót

This is a unique website which will require a more modern browser to work!

Please upgrade today!

Udostępnij