fbpx
Zasięg a zaangażowanie w mediach społecznościowych.

Zasięg a zaangażowanie w mediach społecznościowych

 

Tekst: Sylwia Gierczak

 

 

 

 

Media społecznościowe, podobnie jak wiele lat temu prasa czy telewizja, stały się codziennością zdecydowanej większości użytkowników Internetu. Ubiegłoroczne badania przeprowadzone przez Hootsuite pokazują, że obecnie z portali społecznościowych korzysta 3,80 miliarda użytkowników, czyli aż 49% światowej populacji, a współczynnik ten rośnie każdego dnia (Socialpress.pl, 2020).

Szczególnie od początku pandemii, kiedy bezpośredni kontakt stał się utrudniony, wiele osób, które dotąd sceptycznie podchodziły do tego typu wynalazków, zdecydowało się przetestować koncepcję wirtualnego kontaktu ze swoimi bliskimi. Oczywiście, media społecznościowe już dawno przestały służyć tylko kontaktom z ludźmi, których znamy. Social media pomagają nam również utrzymać kontakt z naszymi ulubionymi markami bądź brandami! Jednak wielu nowych lub mniej doświadczonych użytkowników portali społecznościowych jednak nie zdaje sobie sprawy, że media społecznościowe niosą jeszcze jedną niezwykle cenną możliwość — zwiększania swojego przychodu!

Zainteresowane tym obszarem osoby na pewno nie raz spotkały się ze sloganem „jeśli chcesz zarabiać w mediach społecznościowych, musisz poprawić swoje zasięgi”. Ale co właściwie oznaczają te magiczne „zasięgi” i w jaki sposób pracować nad ich zwiększaniem?  Na to pytanie odpowiemy w naszym dzisiejszym artykule!

 

Zasięg — o co tyle hałasu?

Najważniejszym, co musisz wiedzieć o zasięgu jest to,  że daje on informację o tym, czy prowadzona kampania marketingowa jest skuteczna, a dokładniej — do ilu użytkowników dotarł nasz post lub zdjęcie. W zależności od platformy, zasięg w obliczeniach uwzględnia również użytkowników, którzy obserwują (lub subskrybują) dany profil/konto oraz liczbę znajomych (jeżeli na danym kanale jest możliwość „zawierania znajomości”). Z tego powodu wiele firm i influencerów tak zabiega o zwiększenie liczby tzw. followersów (czyli wspomnianych obserwatorów) — najczęściej im więcej osób obserwuje dany profil, tym więcej zobaczy dany post, a więc tym większy będzie jego zasięg — są to tzw. „wyświetlenia”.

Wielką zaletą zasięgu jest także możliwość mierzenia wielu elementów danej kampanii, a zatem analizowania, który czynnik przynosi najmniejszy efekt, nad którą częścią należy popracować — dla przykładu może to być dobór odpowiednich hashtagów czy też zdjęcie lub tytuł interesujący dla określonego segmentu odbiorców.

 

Zaangażowanie — niech odbiorcy zostaną z Tobą na dłużej!

Innym elementem, z którego wielu influencerów w ostatnim czasie zdało sobie sprawę, jest stymulowanie zaangażowania już zdobytych followersów. Wielu aktywnym użytkownikom mediów społecznościowych zależy nie tylko na biernych obserwatorach, ale także na takich, którzy chcą pokazać, że identyfikują się z opublikowaną treścią lub odczuwają potrzebę dyskusji na ten temat. Wzrost zaangażowania można budować na wiele sposobów. Jednym z nich jest prowokowanie do tzw. reakcji na opublikowaną treść. Na Facebooku, LinkedInie lub YouTube będą to np. popularne „kciuki” lub „lajki”, a na Instagramie serduszka. Innym sposobem jest zadawanie pytań — w zależności od potrzeb — zmuszających do głębszych rozważań lub takich, na które odpowiedź wypłynie automatycznie, wręcz spontanicznie. Ustalenie trudności pytania niesie ze sobą jednak pewne ryzyko — jeżeli będzie zmuszało obserwatorów do refleksji, być może nie będą oni chcieli podzielić się swoją opinią, ponieważ będzie ona zbyt osobista lub zrezygnują po przeczytaniu pytania przez brak czasu lub chęci poświęcenia czasu na zastanowienie, a w efekcie na udzielenie odpowiedzi. Z kolei opinia osób, które jednak zdecydują się zaangażować, może okazać się niezwykle cenna dla autorów publikacji!

 

Jak jeszcze zwiększyć zaangażowanie naszych odbiorców?

Oprócz zadawania pytań, do reakcji w formie komentarzy skłaniać może także organizowanie konkursów — zadaniem uczestników konkursu zazwyczaj jest przygotowanie jakiegoś nieskomplikowanego projektu (sloganu, historyjki — prawdziwej lub wymyślonej — grafiki czy zdjęcia), czasem organizatorzy wymagają również zaobserwowania określonych profili — zwykle są to profile sponsorów — a zdarza się, że wymagane jest również wskazanie w komentarzu kilku znajomych lub udostępnienie określonej treści na własnym profilu. To ostatnie działanie ma wiele zalet dla organizatorów konkursu: przede wszystkim, przez osoby trzecie, zwiększany jest zasięg, budowana jest świadomość marki oraz wzrasta zaangażowanie dodatkowych użytkowników. Ponadto, aktywni uczestnicy konkursu mogą okazać się niezwykle kreatywną bazą pomysłów! 

Kolejnym sposobem, nieco powiązanym z konkursami, który łączy zwiększenie zasięgów oraz zaangażowanie obserwatorów, jest nakłonienie followersów do podzielenia się publikacjami ze swoimi znajomymi. Jeśli obserwatorzy utożsamiają się z postami lub jeśli jakaś treść ich zaciekawiła, najczęściej dzielą się nią z osobami, które mogą być nimi również zainteresowane.

Zasięg czy zaangażowanie — na czym powinieneś się skupić?

Niestety, okazuje się, że pomimo wielu pomysłów na stymulowanie zaangażowania obserwatorów oraz pozycjonowanie marki, tego typu metody często nie przynoszą oczekiwanego efektu, jakim jest np. doprowadzenie do zakupu promowanego produktu. Powodem braku zakupu po stronie użytkowników social mediów może być m.in. brak realnego zainteresowania produktem, a jedynie ciekawą kampanią, która zwykle dla firmy wiąże się dodatkowymi kosztami, natomiast po stronie konsumenta jest jednorazową interakcją. Skupienie się na zaangażowaniu może przynieść oczekiwany skutek, jeżeli kampania jest skierowana do wąskiego, ściśle określonego segmentu odbiorców. W innych sytuacjach korzystniejszą opcją okazuje się być praca nad rozszerzeniem zasięgu, którego przewagę stanowi zdobycie stałych obserwatorów. Osoby te, nawet bez wyraźnej interakcji w mediach społecznościowych, mają częsty kontakt z prowadzonymi kampaniami, dzięki którym marka oraz kreowany wizerunek firmy zostaną zapamiętane i prędzej czy później doprowadzą do sfinalizowania zakupu.

 

Powrót

This is a unique website which will require a more modern browser to work!

Please upgrade today!

Udostępnij